!-- SCM Music Player http://scmplayer.net -->

Pages

RPH

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN



Pendidikan Islam (Ibadah)

Mata pelajaran
2 Bestari

Kelas
22 Ramadhan 1435 H \ 21 Julai 2014 \ Isnin

Tarikh
9.30- 10.30 pagi ( 60 minit )

Masa
22 orang ( L : 10 orang, P : 12 orang )
         
Bilangan murid
Takbiratul Ihram dan Lafaz Niat Solat

Tajuk
3.4 Membaca dan menghafaz takbiratul ihram dan lafaz niat solat.

Standard Kandungan
3.4.1 Membaca dan menghafaz takbiratul ihram dengan betul.
3.4.2 Membaca dan menghafaz lafaz niat solat dengan betul.

Standard Pembelajaran
Selepas pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
     1.          Melafaz takbiratul ihram dengan betul selepas aktiviti                   penerangan oleh guru.
   2.         Menyebut lafaz-lafaz niat solat dengan betul setelah                     menonton video daripada guru.
      3.          Mengangkat takbiratul ihram dengan betul setelah melihat           tunjuk cara dari guru.

Objektif 
Murid telah melihat amalan solat oleh ibu bapa di rumah.

Pengetahuan sedia ada
Murid dapat mengenalpasti takbiratul ihram dan lafaz-lafaz niat solat.

Kemahiran Berfikir
Aqidah : Melaksanakan suruhan Allah dengan ikhlas.

Gabung jalin
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)

Penyerapan
     1.    Murid berdisiplin dalam melaksanakan ibadah.
     2.    Murid bersungguh-sungguh dalam melaksanakan aktiviti.

Penerapan nilai
     1)    Teknologi maklumat
-       Penggunaan Video dan aplikasi
     2)    Keusahawanan
E.K 1.14 Boleh membina jaringan sosial
E.K 1.4 Daya kreativiti dan inovasi
E.K 1.6 Keinginan pada maklum balas segera
E.K 1.9 Berkeupayaan memimpin (Bekerjasama dan mempunyai daya saing dalam melaksanakan aktiviti secara berkumpulan)
     3)    Daya kreativiti dan inovasi
-       Menjana idea berkaitan soalan yang dikemukakan

Nilai tambah (E.M.K)
Bahan Bantu Belajar

1) Video
2) Power Point
3) Set Soalan Kuiz
4) Kad Imbasan Elektronik


Muqaddimah


Langkah Pengajaran
Muqaddimah
(2 minit)

Isi kandungan
Bacaan doa :

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
"اَلَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَانْشُر عَلَينَا مِن خَزَائِنِ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّحِمِينَ".
كليمه شهادة:
"اَشْهَدُ أَن لاَ إَلَهَ إِلاَّ اللهَ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدً رَّسُولُ الله

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.    Seorang murid diminta oleh guru mengetuai bacaan doa
2.    Murid-murid lain diminta mengikut bacaan doa bersama-sama
3.Semua murid melafaz kalimah syahadah bersama-sama


Fasa Persediaan- Pemerhatian


Langkah Pengajaran
Pemerhatian (5 minit)

Isi kandungan

·         Video yang berkaitan dengan kepentingan solat.

1.    Apa yang telah anda tonton daripada video tersebut ?
2. Apakah yang anda lakukan sekiranya mendengar seruan azan?
3.  Adakah anda melaksanakan solat di awal waktu?












                Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.    Guru menayangkan video yang telah dimuatkan ke dalam blog kepada pelajar.
2.    Murid menonton video dengan teliti.
3. Guru bersoal jawab dengan murid tentang video yang ditunjukkan.
4.  Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.

Catatan
Kaedah/Teknit :
Sumbang saran

Bahan bantu :
Video Nasyid

Keusahawanan :
E.K 14 Daya kreativiti dan Inovasi


Fasa Persediaan- Analisis


Langkah Pengajaran
Analisis (5 minit)

Isi kandungan

·         Power Point yang berkaitan Takbiratul Ihram.



1.    Lafaz Takbiratul Ihram yang betul.
2.  Cara mengangkat Takbiratul Ihram dengan betul.









Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1. Murid mendengar penerangan dari guru berdasarkan persembahan Power Point.
2.  Guru menunjukkan kaedah mengangkat takbiratul ihram di hadapan  kelas.
3. Murid diminta untuk melakukan takbiratul ihram secara berpasangan.
4.   Guru membimbing murid yang lemah.


Catatan
Kaedah/Teknik :
Penerangan

Bahan bantu :
Power Point
Nilai Tambah :
Teknologi Maklumat


Fasa Imaginasi- Penjanaan Idea


Langkah Pengajaran
Penjanaan Idea (10 minit)

Isi kandungan
·         Video "5 Minit Bersama Ustaz Nan"

1. Lafaz-lafaz Niat Solat 5 Waktu.














Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.  Murid menonton video yang telah dimuatkan di dalam blog dengan teliti.
2.    Murid menonton video dengan teliti.
3.    Guru memberikan penerangan tentang lafaz-lafaz niat solat.
4.  Guru berinteraksi dengan murid berdasarkan waktu solat.


Catatan
Kaedah/Teknik :
Penerangan

Bahan bantu :
Video
Nilai Tambah :
Berdisiplin dalam melakukan ibadah


Fasa Imaginasi- Sintesis Idea


Langkah Pengajaran
Sintesis Idea (8 minit)

Isi kandungan
·         Talaqqi dan Musyafahah dengan lafaz-lafaz niat solat.

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.    Murid dipecahkan kepada beberapa kumpulan.
2.    Guru melantik seorang ketua dalam setiap kumpulan.
3.  Setiap pelajar akan melakukan talaqqi musyafahah dengan ketua masing-masing.
4.  Guru membimbing murid-murid yang lemah.


Catatan
Kaedah/Teknik :
Talaqqi dan Musyafahah

Keusahawanan :
EK 1.9 - Berkeupayaan Memimpin
Nilai Tambah :
Melatih sifat bantu membantu


Fasa Perkembangan- Penambahbaikan


Langkah Pengajaran
Penambahbaikan (10 minit)

Isi kandungan
·         Latihan lafaz-lafaz Niat Solat.















Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.    Murid dibahagikan kepada lima kumpulan.
2.    Guru membuka perisian kad imbasan elektronik di blog “Cikgu Edisi Spesial !!”
3.  Guru menunjukkan waktu-waktu solat lima waktu di hadapan kelas.
4. Setiap kumpulan diminta untuk menyebut lafaz niat solat mengikut masa yang ditunjukkan secara berkumpulan.

Catatan
Kaedah/Teknik :
Aktiviti Berkumpulan

Bahan bantu :
Kad Imbasan Elektronik

Keusahawanan :
E.K 1.4 Daya kreativiti dan inovasi

Kemahiran Berfikir :
Banding Beza


Fasa Perkembangan- Penilaian


Langkah Pengajaran
Penilaian (7 minit)

Isi kandungan
·         Soalan Kuiz.















Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.  Setiap murid dikehendaki menjawab set soalan kuiz dalam kumpulan mengikut tempoh yang ditetapkan.
2.  Jawapan murid yang betul diberi markah dan dikumpulkan mengikut kumpulan.
3.   Jawapan murid yang salah diminta membuat pembetulan.


Catatan
Kaedah/Teknik :
Kuiz

Bahan bantu :
Set Soalan Kuiz

Keusahawanan :
E.K 1.10 Berorientasikan pencapaian



Fasa Tindakan - Pelaksanaan


Langkah Pengajaran
Pelaksanaan (5 minit)

Isi kandungan
·         Rumusan Kognitif.

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1. Guru mengimbas semula huruf-huruf yang telah diajar

Catatan
Bahan bantu :

Kad Imbasan Elektronik



Fasa Tindakan - Pelaksanaan


Langkah Pengajaran
Amalan berterusan
(2 minit)

Isi kandungan
Penutup Sosial

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.    Murid dinasihati agar sentiasa berdisiplin dalam menunaikan ibadah solat.
2. Guru meminta murid-murid membuat ulangkaji dengan menggunakan laman web “Cikgu Edisi Spesial” tersebut di rumah.
3.   Murid diberi kerja lanjutan di rumah.

Catatan
      -





  

No comments: